X

هر آنچه باید در مورد ساخت سردخانه خرما و نگهداری خرما بدانید.

09128932372 کارشناس فروش
سردخانه خرما

خرما جزو میوه های بسیار حساسی می باشد که حتما باید برای نگهداری طولانی مدت و عرضه ی آن به بازار برای فروش نیاز است در دمای مخصوصی نگهداری شوند تا آسیب نبینند و منجر به وارد شدن خسارت های مالی به کسب و کار شما نشود.

این مسئله در مناطق جنوبی کشور که در زمینه ی کشت و تولید خرما بیشترین سهم را دارند باید مورد توجه قرار بگیرد. برای این که بتوانید با نگهداری درست خرما بیشترین سود را کسب کنید برای طراحی و راه‌ اندازی سردخانه خرما می توانید از همکاران ما کمک بگیرید.

ریما سرما
ریما سرما

یکی از مشکلاتی که می تواند برای افرادی که در زمینه ی کشت و تولید خرما به وجود بیاید نحوه ی نگهداری خرما می باشد. یکی از راهکارهایی که می تواند در این مورد به شما کمک کند ساخت سردخانه خرما می باشد. پس برای این که بتوانید نسبت به حفظ تازگی محصول کمک کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن دمای محیط نگهداری خرما را کاهش دهید تا از فاسد شدن آن جلوگیری کنید.

برای این که بتوانید بهترین منطقه را برای نگهداری خرما در سردخانه صنعتی انتخاب کنید در این بخش به بررسی موارد مهم طراحی و ساخت سردخانه خرما مضافتی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

سردخانه

سردخانه خرما

سردخانه ای که برای نگهداری خرما احداث می شوند باید دارای محیط مناسب، بسیار تمیز و دمای مناسب باشند. نظافت سردخانه های خرما دارای اهمیت بسیار زیادی هستند و نباید دارای هیچ گونه آلودگی و یا گازهای خطرناک و سمی باشند چون در غیر این صورت به خرماهای موجود در سردخانه آسیب می بینند. پس باید به این موضوع توجه ای ویژه ای داشت که محیط سردخانه ها باید در جایی احداث شوند که از رشد میکروب ها جلوگیری شود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید زیاد به محیط داخلی سردخانه وارد و یا خارج شد.

دمای سردخانه ی خرما باید به نحوی باشد که خرمای انبار شده در سردخانه از سرمای بیش از حد آسیب ببینند و نه از گرمای بیش از اندازه خراب شوند. سردخانه ها باید در معرض نور مناسب قرار بگیرند تا اگر در محیط داخلی سردخانه حشره و یا هر گونه جاندار دیگری وجود دارد در صورت وجود نور مناسب و کافی در محیط دیده شوند. همه ی درب های سردخانه باید به طور کامل بسته باشند و طبق استانداردهای در نظر گرفته شده طراحی و ساخته شوند.

توجه: حتماً پرسنلی که در سردخانه ها مشغول به کار هستند باید لباس و پوشش مرتب داشته باشند و حتماً باید از دستکش استفاده کنند. چون در غیر این صورت میکروب ها به راحتی منتقل می شود. از آن جایی که خرماها دارای مواد مغذی مانند پتاسیم، روی، آهن، منگنز بوده، و دارای ویتامین های مختلفی از جمله E ،B ،A می باشند.

نگهداری خرما در سردخانه

خرماهایی که در سردخانه ها نگهداری می شوند باید دارای مطلوبیت مناسبی باشد. خرماها قبل از این که وارد محیط سردخانه شوند برای انبار شدن و در زمان چیدن خرماها باید با حداقل دمایی که روی درخت هستند جمع شوند. بهترین زمان چیدن خرماها هنگام صبح می باشد چون در این تایم محصول دمای هوا گرم محیط را به خودش جذب نکرده است و هر چقدر بازه ی زمانی دمای برداشت محصول تا دمای نگه داری آن درون محیط سردخانه کم تر باشد میوه خرما کیفیت بهتری را جهت بازار جهت عرضه به بازار خواهد داشت.

نگهداری خرما در سردخانه

خرماها را هم می توان هم به صورت فرآوری شده و غیرفرآوری شده به بازار عرضه می شوند. از محصولات فرآوری خرما می توان به قند خرما، شیره خرما، نوشیدنی های گازدار خرما اشاره کرد. زمانی که خرماها را در سردخانه ها نگهداری می شوند می توانیم به ماندگاری طولانی تر آن ها کمک کرد و این موضوع باعث می شود که برای این که بتوانیم خرماها را برای وارد کردن به بازارهایی که در مکان های دورتی از محل کشت قرار دارند، آماده کنیم.

خرما در درون سردخانه ها در دمایی بین 2 تا 8 درجه نگه داری می شوند و بسته به نوع خرمایی که ما در درون سردخانه انبار می شوند این دما متفاوت خواهد بود. برای جا به جایی و حمل و نقل خرماها می توان از سردخانه کانکسی که مخصوص حمل با کشتی می باشند، استفاده کرد.

امکان نگهداری خرما با توجه به نوع در دمای زیر صفر و بالای صفر برای شما فراهم شده است. در صورتی که قصد نگهداری خرما را در سردخانه بالای صفر داشته باشید باید بگوییم که امکان نگهداری در ظرفیت‌ های 13، 20، 25 و 30 تنی برای شما فراهم شده است و نیاز است موتور سردخانه خرما توانی بین 2 تا 10 اسب بخار را داشته باشد. 

قیمت سردخانه خرما

هزینه هایی که باید از سمت مشتریان برای طراحی و احداث سردخانه خرما به شرکت های سازنده سردخانه پرداخت شود با توجه به پارامترهای مختلفی اعم از ابعاد سردخانه، نوع کمپرسور، کندانسور، عایق بدنه کابین، درب، نوع برق مصرفی، اوابراتور و... تعیین می شود. برای این که در مورد برآورد هزینه های مربوط به ساخت سردخانه اطلاعاتی در اختیار داشته باشید کافیست با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا همکاران بتوانند در این زمینه به شما کمک کنند.

مراحل ساخت سردخانه خرما

بررسی گام به گام ساخت سردخانه خرما

عایق بندی و کف سازی سوله

هدف از عایق بندی سردخانه کمک به کاهش اتلاف حرارتی می باشد. برای این که دیوارها عایق بندی شود نیاز است از ساندویچ پانل استفاده شود.

سیستم سرمایشی

سیستم سرمایشی در نظر گرفته شده برای سردخانه شامل کمپرسور‌های سردخانه‌ ای، کندانسور، اواپراتور و... می باشد.

راه رو های عبور و مرور در سردخانه خرما

در نظر گرفتن راهروهای عبور و مرور درون سردخانه خرما

تست و راه اندازی سردخانه 

بعد از نصب تجهیزات برودتی و راه اندازی مدار الکتریکی تابلو برق سردخانه در سوله سردخانه برای این که مطمئن باشید تجهیزات در نظر گرفته شده برای سردخانه به درستی عمل می کنند نیاز است تست عملکرد انجام شود.

دمای مناسب برای خرما در سردخانه

دمای مناسب برای نگهداری خرماها در سردخانه بین 5- تا 5+ درجه سانتی گراد می باشد که با توجه به نوع خرما این دما می تواند متغیر باشد. هم چنین خرمای مرطوب و آب دار برعکس خرما خشک و نیمه خشک باید در سردخانه نگهداری شود چون مرطوب می باشد و برای رشد ارگانیسم های میکروسکوپی مکان خوبی می باشند.

دمای مناسب برای خرما در سردخانه

پس بهتر است آن ها را در سردخانه نگهداری کنید تا طعم دلپذیر خرمای مرطوب و آب دار حفظ شود. ضمناً حفظ طعم خرما از خراب شدن و ترش شدن خرما برای مدت کوتاهی نیز جلوگیری می کند.

دمای نگهداری رطب

  • دمای نگهداری خرما به مدت 1 سال: 18- درجه سانتی‌ گراد    
  • دمای نگهداری خرما به مدت 6 ماه: 3- درجه سانتی‌ گراد    
  • دمای نگهداری خرما برای کمتر از سه ماه: 0 تا کمتر از 5 درجه سانتی‎ گراد

نوع خرما

میزان رطوبت مورد نیاز استان تولیدکننده خرما
پیرام خشک استان هرمزگان
کبکاب مرطوب خوزستان و بوشهر
مضافتی مرطوب کرمان
زاهدی مرطوب بوشهر، فارس، هرمزگان
آلویی مرطوب بوشهر، فارس، هرمزگان
استعمران نیمه خشک خوزستان
سایر خشک خوزستان
ربی خشک سیستان و بلوچستان
شاهانی خشک فارس
کلوته مرطوب کرمان

عوامل موثر بر سرعت سرمایش سردخانه

دما

مهم ترین عاملی که بر روی سرمایش سردخانه تأثیر به سزایی دارند می توان به دما آن ها اشاره کرد. سیستم سرمایشی سردخانه ها باید به گونه ای باشد که بتواند سرما را در تمام نقاط محیط داخلی سردخانه به صورت یکسان و یکنواخت پخش کنند و با این کار از فاسد شدن و آسیب دیدن محصولات جلوگیری کنند. 

زمان

این موضوع دارای دو بخش می باشد یکی این که میزان زمان پیمایش برای طی کردن صفر و صد سرمایش می باشند. موردی بعدی این است که محصول لازم است قبل از ارسال در سوله ی سردخانه باقی بماند.

چیدمان

خرما در مقایسه با دیگر محصولات باید هنگام چیدن آن دقت کافی را داشته باشیم در غیر این صورت می تواند باعث آسیب دیدن فیزیکی خرماها شود. به احتمال زیاد زمان لازم برای افت دمای محصول و کیفیت گردش هوای تازه و خنک را با مشکل روبرو می شوند.

شرایط نگه داری بهینه خرما

جلوگیری از فساد محصول

به این خاطر خرماها را در سردخانه ی خرما نگهداری می کنند تا بتوانند از خراب شدن و آسیب دیدن آن ها جلوگیری کنند. از زمان چیده شدن محصول تا زمان برداشت آن ها از درختان از همان لحظه ثانیه شمار فاسد شدن محصول ها شروع می شود. حتماً باید به صورت سریع به تبرید کردن سریع خرما تا دمای اندکی زیر صفر اقدام کرد چون هر چه این مرحله زودتر انجام شود حفاظت بهتر و بلند مدت تری از میوه ها به عمل خواهد آمد.

تقاضای دائمی برای محصول فصلی

در مناطق گرمسیری خرما به خوبی رشد می کند و زمان باور شدن نخل های خرما به صورتی می باشد که از نیمه ی تیرماه تا اوایل مهرماه را باید به برداشت خرماها و انبار کردن و ذخیره سازی آن ها در سردخانه خرما اختصاص داده شود. پس می توان در بقیه ی ماه های سال از ذخیره ی این محصول در سردخانه برای عرضه به بازار استفاده کرد.

جلوگیری از افت رطوبت محصول

به دلیل این که خرماها دارای درجه ی متفاوتی از رطوبت هستند پس باید به گونه ای ذخیره شوند که تا زمان مصرف تازه و سالم بمانند. افت رطوبت خرما باعث می شود که کیفیت محصول پایین آمده و روی طعم آن تأثیر بذارد.

استانداردهای سختگیرانه برای صادرات

از آن جایی که بیشتر از نیمی از محصولات تولید شده ی خرمای کشور ایران به دیگر کشورها صادر می شوند که این کشورها عمدتاً کشورهای اروپایی و توسعه یافته ی جهان هستند باید استانداردهای محکم تر و سخت گیرانه تری را برای آن ها در نظر گرفت.


  • قیمت سردخانه خرما چگونه محاسبه می شود؟

    قیمت این سردخانه بستگی به نوع آن ها مثلاً دومداره یا تک مداره بودن، قابلیت های مختلف مثلاً تغییر دما و مهم تر از همه ابعاد و اندازه دستگاه دارد.

  • دمای سردخانه خرما چقدر باید باشد؟

    خرما باید در سردخانه زیر صفری نگهداری شود تا در تمام فصول سال قابل استفاده باشد.

  • طبقه بندی دمای نگهداری خرما به چه صورت است؟

    • دمای نگهداری خرما برای کمتر از سه ماه: 0 تا کمتر از 5 درجه سانتی‎ گراد
    • دمای نگهداری خرما به مدت 6 ماه: 3- درجه سانتی‌ گراد   
    • دمای نگهداری خرما به مدت 1 سال: 18- درجه سانتی‌ گراد     
  • موتور سردخانه ی خرما چیست؟

    موتور دانفوس آلمان (بستگی به نوع خرما دارد.)


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید