X

چگونه یک کافی شاپ راه اندازی کنیم؟

09128725346 کارشناس فروش
راهنمای خرید تجهیزات برای راه اندازی کافی شاپ

یکی از مهمترین اصول جهت تجهیز کردن و راه اندازی کافی شاپ تهیه دستگاه ها و ملزومات مناسب می باشد، چون این دستگاه ها منجر به بالا بردن کیفیت، سرعت، دقت و جذب حداقل منابع انسانی خواهد بود.

ریما سرما
ریما سرما

راه ‌اندازی کافی ‌شاپ

جهت راه‌ اندازی کافی ‌شاپ مد نظر خود معمولاً با سه گزینه احتمالی رو به رو خواهید شد.

  • مدل فرانشیز

برای راه اندازی کافه هم مانند رستوران ها می توان از مدل فرانشیز استفاده کرد. در این مدل در ازای پرداخت حق فرانشیز در مکانی که توسط ارائه دهنده فرانشیز انتخاب شده است، حق استفاده از نام آن برند و فعالیت تحت لیسانس آن برند را خواهید داشت. 

  • خرید یک کافی‌ شاپ واگذاری شده

روش دیگر جهت راه‌ اندازی یک کسب‌ کار کافی‌ شاپمی باشد. توجه داشته باشید، که یافتن کافی ‌شاپی سودآور کار ساده‌ ای نمی باشد.

  • راه ‌اندازی کافی ‌شاپ از صفر

راه ‌اندازی کافی ‌شاپ از صفر به تلاش زیادی نیاز دارد، ولی بیشترین انعطاف‌ پذیری و بهترین پتانسیل را برای به حداکثر رساندن سود دارد.

شرایط راه ‌اندازی کافی ‌شاپ

  • داشتن محل کسب به مساحت حداقل 20 متر مربع
  • محل کسب معرفی‌ شده حتماً باید سند مالکیت یا اجاره‌ نامه عادی و محضری داشته باشد، تا اجازه ی پروانه‌ ی کسب برای آن صادر شود. هم چنین توجه داشته باشید، که به هیچ عنوان نباید نزدیک آرایشگاه زنانه و دبیرستان دخترانه باشد.

شما پیش از این که کافی شاپ خود را راه اندازی کنید، اول باید هزینه های راه اندازی آن را برآورد و محاسبه کنید. هزینه های شما شامل انتخاب منطقه و سطح آن، دکوراسیون کافی شاپ شما، منوی کافی شاپ می باشد، و به این نکته توجه داشته باشید، که هر چقدر  تجهیزات، منو و دکوراسیون شما به روز تر باشد، هزینه ی بیشتری در بردارد.

در راه اندازی کافی شاپ یکی از مهمترین مرحله ها خرید تجهیزات کافی شاپ می باشد. قبل از این که اقدام به خرید تجهیزات کافه کنید، با دستگاه های مورد نیاز باید آشنایی داشته باشید.

در این مقاله سعی داریم، به معرفی و بررسی تجهیزات کافی شاپ مورد نیاز برای راه اندازی کافی شاپ بپردازیم.

تجهیزات برودتی و تهویه 

یخچال ها که شامل یخچال ایستاده، یخچال نوشابه برای خنک نگه داشتن نوشیدنی ها، و یخچال بوفه ای برای بستنی ها یخچال ایستاده کیک یخچال ویترینی کیک شاید یک فریزر احتیاج داشته باشید.

دستگاه اسپرسو

اسپرسو ساز صنعتی

اسپرسو ساز صنعتی به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات کافی شاپ می باشد، که برای درست کردن قهوه ای غلیظ (اسپرسو) مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه اسپرسو انواع مختلفی دارد، که می توان آن ها را به چند دسته تقسیم کرد.

نوع عملکرد

  • تمام اتوماتیک
  • اتوماتیک
  • نیمه اتوماتیک

تعداد گروپ

  • تک گروپ
  • دو گروپ
  • سه گروپ

تکنولوژی بویلر

  • تک بویلر
  • دو بویلر
  • مولتی بویلر

آسیاب قهوه

آسیاب قهوه صنعتی

از آسیاب قهوه برای آماده کردن پودر قهوه تازه مورد استفاده قرار می گیرد. کیفیت و طعم قهوه تا حد زیادی به عملکرد دستگاه آسیاب بستگی دارد. در انتخاب دستگاه آسیاب قهوه باید به عواملی مثل توان دستگاه، نوع عملکرد، کیفیت پودر و دقت دستگاه توجه کنید.

قهوه ساز

از قهوه ساز برای تهیه قهوه دمی استفاده می شود، و در کافه ها طرفداران زیادی دارد. عملکرد این دستگاه می تواند تاثیر زیادی در کیفیت قهوه داشته باشد.

مخلوط کن صنعتی

مخلوط کن صنعتی

از مخلوط کن جهت تهیه انواع شیک، اسموتی و انواع کوکتل ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه می تواند مخلوط کردن ترکیباتی مانند بستنی و یخ را با قدرت زیادی انجام دهد. هنگام خرید بلندر لازم است، به قدرت و ظرفیت دستگاه توجه کنید.

بلندر در دو مدل کاور دار و بدون کادر در بازار موجود می باشد، و جهت جلوگیری از ایجاد سر و صدا در محیط کافه از بلندر کاوردار استفاده می شود.

شیکر

شیکر قهوه

از شیکر جهت میکس کردن انواع بستنی و میلک شیک های غلیظ مورد استفاده می گیرد. تفاوت مدل شیکرها در تعداد لیوان های آن ها می باشد.

آبمیوه گیری صنعتی

آبمیوه گیری صنعتی

از دستگاه آبمیوه گیری جهت درست کردن نوشیدنی های سرد مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت دستگاه آبمیوه گیری در عملکرد آن بسیار موثر می باشد، و برای آبگیری میوه هایی مورد استفاده قرار می گیرد، که باید رنده شوند.

آب پرتقال گیری تمام اتوماتیک

دستگاه آب پرتقال گیری تمام اتوماتیک همه ی مراحل آبگیری را به صورت اتوماتیک و بدون هیچ دخالتی انجام می دهد. این دستگاه قدرت بسیار بالایی دارد، و در رستوران ها، هتل ها، کافی شاپ و آبمیوه فروشی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شیر گرم کن

شیر گرم کن

دستگاه شیر گرمکن دارای یک مخزن و سیستم گرمکن از کف می باشد، و از این دستگاه در کافه ها جهت تهیه و گرم کردن شیر کاکائو و شیر استفاده می شود.

شربت سرد کن

شربت سرد کن

از این دستگاه در کافی شاپ ها و آبمیوه فروشی ها جهت خنک نگه داشتن شربت استفاده می شود.

یخ در بهشت ساز

یخ در بهشت ساز

از دستگاه یخ در بهشت جهت تهیه و سرو دسرهای نیمه یخ زده مورد استفاده قرار می گیرد، و در انواع تک، دو و سه مخزنه طراحی و تولید می شوند.

گل خامه زن

گل خامه زن

از گل خامه زن جهت تزیین انواع نوشیدنی های سرد و گرم و کیک ها از خامه پف کرده استفاده می شود. برای تهیه ی گل خامه از دستگاه گل خامه زن استفاده می شود. دستگاه گل خامه زن جزو تجهیزات کافی شاپ، بستنی فروشی ها و… می باشد، که کاربرد زیادی دارد. دستگاه گل خامه زن در دو مدل دستی و برقی می باشد.

ساندویچ میکر

ساندویچ ساز

از دستگاه ساندویچ میکر جهت پخت پنینی ایتالیالی و انواع ساندویچ های گریل شده استفاده می شود. ساندویچ میکر پنینی از تجهیزات پخت می باشد، که کاربرد بسیار زیادی در کافه ها دارد.

وافل ساز

از وافل ساز برای تهیه ی نان ترد و شیرینی از ترکیب آرد و شکر روغن و تخم مرغ استفاده می شود. 

کرپ ساز

کرپ نوعی پنکیک بسیار نازک می باشد، که با ریختن خمیر رقیق بر روی یک سطح داغ پخته می شود. جهت تهیه ی کرپ در کافه ها از دستگاه کرپ ساز استفاده می شود.

تستر نان

از تجهیزات مورد نیاز هر کافی شاپ می توان به تستر نان اشاره کرد. از دستگاه تستر برای تردی و گرم کردن نان استفاده می شود.

سرخ کن رومیزی

با توجه به این که در کافی شاپ ها در مقایسه به فست فودها دارای فضای کمتری می باشد، از سرخ کن رومیزی استفاده می شود. این سرخ کن ها با حجم کمی از روغن سیب زمینی، فیله و… را با کیفیت بالا سرخ می کند. سرخکن رومیزی در دو مدل تک لگن و دو لگن موجود می باشد.

فر کانوکشن

فر کانوکشن برای پخت انواع محصولات سبزیجات، گوشت قرمز، گوشت سفید و نان و شیرینی را در کوتاه ترین زمان دارد. این دستگاه مناسب برای  کافه رستوران هایی می باشد، که در کنار منوی کافه انواع غذا و نان و شیرینی هم سرو می کنند. استفاده از فر کانوکشن به کاهش میزان مصرف انرژی و صرفه جویی در زمان کمک می کند.

شوکیک

با امکان تنظیم دما و نوردهی مناسب جهت نگهداری و فروش کیک در کافه ها استفاده می شود.

تاپینگ بستنی

یخچال بستنی اسکوپی

تاپینگ بستنی قابل استفاده در کافی شاپ ها می باشد، و جهت نمایش و نگهداری بستنی استفاده می شود.

ویترین گرم

از این دستگاه به عنوان گرمخانه در کافه ها جهت نگهداری کیک و شیرینی استفاده می شود.

همزن

همزن از تجهیزات آماده سازی کافی شاپ می باشد. استفاده از همزن برقی باعث بالا رفتن کیفیت و کاهش زمان آماده سازی می شود.

یخ ساز

یخ ساز صنعتی

از یخ ساز جهت تولید یخ های مکعبی، استوانه ای و… استفاده می شود، تا از یخ های تولید شده در انواع نوشیدنی های سرد مورد استفاده قرار می گیرد. ظرفیت تولید یخسازها در طول شبانه روز متفاوت می باشد.

بویلر آب جوش

در کافی شاپ ها برای تهیه آب جوش از بویلر آب جوش استفاده می شود. این دستگاه از دستگاه های پر استفاده در کافی شاپ ها می باشد.

دستگاه بستنی ساز

بستنی رولی و بستنی کاردکی بستنی پرطرفداری می باشد، به همین خاطر به منوی اغلب کافی شاپ‌ ها راه پیدا کرده، و فروش بسیاری دارد. این بستنی به صورت کاملا ارگانیک و بدون مواد نگهدارنده توسط دستگاه مخصوص درست می‌ شود. لذا وجود دستگاه بستنی ساز رولی به عنوان یکی از تجهیزات کافه و بستنی فروشی‌ ها جهت درست کردن این بستنی‌ های خاص و خوشمزه ضروری است.

دستگاه‌ های بستنی ساز در ابعاد و اندازه‌ های مختلف با تعداد بنماری‌ های متفاوت برای نگهداری مواد اولیه‌ ی بستنی، تولید می‌ شوند. نحوه‌ ی تولید و سرو بستنی توسط دستگاه بستنی ساز نظر مشتری را به خود جلب کرده، و می‌ توان این کار را در حضور آن‌ ها انجام داد. صفحه‌ ی کار دستگاه با جنس استیل تا دمای 30- درجه سرد شده، و مواد اولیه‌ ی بستنی روی آن ریخته می‌ شود. مواد با کاردک مخصوص توسط اپراتور با هم مخلوط شده، و روی سطح کار به صورت کاملا نازک پهن می‌ شود. پس از خنک شدن مواد توسط دستگاه و تبدیل آن به بستنی، اپراتور با استفاده از کاردک آن‌ ها را رول کرده، و در ظرف مورد نظر سرو می‌ کند. با استفاده از پدال الکتریکی و ترموستات اتوماتیک دستگاه درجه‌ ی سرمای صفحه تنظیم شده و سرد می‌ گردد. علاوه بر این، با استفاده از نمایشگر دمای دستگاه و پنل تنظیم حرارت می‌ توان از میزان سرمای دستگاه مطلع شد.

مجوز کافی شاپ بانوان

طبق اعلام رییس اتحادیه ی صنف بستنی، آبمیوه و کافی شاپ، اگر یک خانم قصد دریافت مجوز کافی شاپ را داشته باشد، باید یک مرد را به عنوان مباشر معرفی کند. ضمناً طبق قانونی که سال 1393 اعلام شد، اشتغال بانوان در کافی شاپ‌ ها ممنوع می باشد.

هزینه‌ های مجوز کافی‌ شاپ

گرفتن مجوزهای مناسب یکی از خسته‌ کننده‌ترین بخش های افتتاح کافی‌ شاپ می باشد. هر چه از ابتدا آگاهی بیشتری از این قوانین داشته باشید، وضعیت بهتری خواهید داشت.

قبل از هر کاری لازم است پروانه‌ ی کسب و مجوزهای لازم را کسب کنید، گرچه بسته به شهر شما ممکن است، مدارک و مراحل کار متفاوت باشد. نخست باید به اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی ‌شاپ رفته و پرونده تشکیل دهید. پس از صدور پروانه کسب لازم است نامه‌ های اماکن، بهداشت، بیمه و دارایی را ضمیمه پرونده خود کنید. هزینه مجوز بهداشت چندان زیاد نیست، ولی مجوز اتحادیه ممکن است، تا حدود 2 میلیون تومان برای 5 سال برای شما آب بخورد.

تجهیزات شست و شو کافی شاپ 

  • ظرف شوی برقی

سینک های مختلف یا سینک دو لگنه

  • وسایل نظافت 

وسایل جهت تمیز کردن مانند سطل، حوله، محصولات تمیزکننده، طی، جارو

  • ظروف برای آماده کردن غذا 

پارچ، جا یخی، انواع ظروف، ظروف درست کردن سس، بطری های مختلف

ظروف آماده کردن نوشیدنی نظیر نگه دارنده ها، دستکش، دستمال های مخصوص، فوم ساز

محفظه نمایش غذاها و بشقاب های از قبل آماده شده

  • ظروف و وسایل سرو

فنجان جهت سرو کردن قهوه

ماگ

ظرف سس

انواع ظرف های شیشه ای مناسب

بشقاب های سرو غذا

نمکدان

دستمال برای سر میز

ظروف پلاستیکی

قاشق برای همزدن

وسایل جانبی

دستگاه کارت خوان، کامپیوتر یا لپ تاپ، پخش کننده موسیقی و…

سیستم صوتی مناسب

وسایل نگه دارنده برای انبار کردن

نمایش گر بزرگ برای محیط کافی شاپ

میز پیشخوان

مبلمان

بعضی از کافی شاپ ها صرفاً برای گرفتن و بردن قهوه مناسب هستند، و محلی برای نشستن ندارند. اگر می‌ خواهید افراد بیشتری را جذب کنید، باید محل نشستن مشتریان به اندازه کافی مرتب و مناسب باشد. همچنین فضای بیرونی نیز می‌ تواند برای چیدن صندلی ها مناسب باشد، و طرفداران خودش را دارد. پس آن را دست کم نگیرید.

تعداد وسایلی که در بالا به آن اشاره شد بستگی به حجم کار شما دارد، و متناسب با اندازه کسب و کارتان باید آن را کامل کنید.

قیمت تجهیزات کافی ‌شاپ

اگر کافی ‌شاپی را از کسی خریداری کنید، دیگر نیازی به خرید تجهیزات ندارید. در غیر این صورت مجبور خواهید بود، که همه ی تجهیزات ضروری را خریداری کنید، و احتمالاً هزینه نصب آن را نیز پرداخت کنید. قیمت دستگاه‌ های اسپرسو از 50 تا 200 میلیون تومان، دستگاه‌ های قهوه‌ ساز از 10 تا 50 میلیون تومان و آسیاب اسپرسو نیز از 8 تا 50 میلیون تومان است. هزینه‌ ها نیز به منوی شما بستگی دارد. 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید