X

قیمت انواع گرمخانه و سردخانه لبنیاتی

09128932372 کارشناس فروش
سردخانه لبنیات

محصولات لبنیاتی مختلف مثل شیر، ماست، دوغ و... از جمله لبنیات هایی هستند که نگهداری آن ها به صورت طولانی مدت و یا کوته مدت نیاز است تا در محیطی نگهداری شود که بتوانند کیفیت اولیه ی خود را حفظ کنند به همین خاطر بهترین گزینه در این موارد گرمخانه و سردخانه لبنیاتی می باشد. قرار دادن فرآورده های لبنیاتی در سردخانه ها باعث می شود تا در شرایط و دمای مناسب قرار بگیرند. برای این که بتوانید بهترین انتخاب را در این مورد داشته باشید در این بخش به بررسی موارد مهم در این مورد خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

ریما سرما
ریما سرما

اگر جزو افرادی هستید که قصد دارید در زمینه ی تولید انواع فرآروده های لبنیاتی در حال فعالیت هستید برای این که برای نگهداری محصولات تولیدی کسب و کار خود با مشکل رو به رو نشوید و بتوانید کیفیت محصولات تولیدی کسب و کار خود را بدون افت کیفیت حفظ کنید می تواند با اجرا و احداث سردخانه لبنیاتی مورد نیاز کسب و کار خود به افزایش بهره‌ وری کسب و کار خود کمک کنید.

مسئله ی مهمی که باید در مورد ساختار محصولات لبنی به آن توجه داشته باشید این است که این محصولات نسبت به گرما، ورود میکروب و باکتری‌ ها حساس می باشند جهت افزایش ماندگاری محصولات نیاز است تا در سردخانه نگهداری شود.

پس به طور کلی می توان گفت که از سردخانه صنعتی می توانید برای حفظ و نگهداری محصولات مختلف استفاده کنید تا بتوانید محصولاتی که امکان نگهداری آن ها در دمای محیط غیر ممکن است را بدون افت کیفیت نگهداری کنید.

در مورد نگهداری فرآورده های لبنیاتی بیشتر بدانید.

همان طور که می دانیم شیر به عنوان یکی از عنصرهای اصلی برای درست کردن محصولات لبنیاتی مختلف اعم از ماست، خامه، کره، پنیر می باشد، پس باید در نگهداری و حفظ شیر بیشترین دقت را داشته باشید. فرآیند خنک سازی سیستم توسط سیستم سرمایشی متراکم و با گاز فرئون انجام می گیرد. برای این که بتوانیم از رشد و تکثیر باکتری ها در درون شیر و بقیه محصولات جلوگیری کنیم آن ها را به روش های مختلفی نگهداری می کنند.

جنس بدنه ی این سردخانه ها از نوع ساندویچ پنل می باشد و عایق بندی به کار رفته در بدنه ی دستگاه از نوع تزریق فوم پلی یورتان می باشد،که این مسئله باعث می شود تا کم ترین انرژی را از دست دهد و دمای مناسب محصولات درون سردخانه باقی بماند. ابعاد در نظر گرفته شده برای سردخانه کوچک و بزرگ لبنیاتی با توجه به نیازی که مشتری دارد و این که در چه محیطی قرار است نصب شود ساخته می شوند و برای اجرا به محل فرستاده می شود.

به طور کلی از سردخانه ها بیشتر در مناطق گرمسیر کشور استفاده می شود چون در آن جا به خاطر وجود گرمای شدید و طاقت فرسا باعث فاسد شدن زود تر مواد غذایی می شوند.

دو روش در نظر گرفته شده برای نگهداری لبنیات در سردخانه های لبنیات به شرح زیر می باشد.

سردخانه لبنیات بالای صفر درجه سانتی گراد

محصول رنج دمایی (براساس درجه سلسیوس) مدت زمان نگهداری بدون افت کیفیت
شیر پاستوریزه 5+ مطابق با تاریخ انقضا
خامه 5+ 7 روز
ماست 0 تا 5+ 3 هفته
کره گیاهی 0 تا 4+ 4 تا 8 هفته
کره پاستوریزه 0 تا 4+ 2 تا 3 هفته
پنیر 5+ 3 هفته

سردخانه لبنیات زیر صفر درجه سانتی گراد

محصول رنج دمایی (براساس درجه سلسیوس) مدت زمان نگهداری بدون افت کیفیت    
شیر پاستوریزه 5+ مطابق با تاریخ انقضا
خامه 5+ 7 روز
پنیر     5+ 3 هفته
کره گیاهی 0 تا 4+ 4 تا 8 هفته
کره پاستوریزه 0 تا 4+ 2 تا 3 هفته
ماست 0 تا 5+ 3 هفته

قیمت سردخانه لبنیات

با توجه به این که سردخانه لبنیات می تواند در زمینه ی کسب و کارهایی که در زمینه ی لبنیات هستند تأثیرگذار باشند به همین خاطر زمانی که تصمیم به احداث آن دارید مهم ترین مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید در مورد قیمت سردخانه لبنیات می باشد.

پارامترهایی که در تعیین قیمت طراحی و ساخت سردخانه تأثیرگذار می باشد شامل پارامترهای مختلفی اعم از ابعاد، اندازه یا ظرفیت بارگیری، میزان راندمان کاری سردخانه، برند تولید کننده تجهیزات، مشخصات عایق، امکان توسعه پذیری، کیفیت نصب و محل احداث سردخانه لبنیات (شرایط آب و هوایی محل) می باشد.

با توجه به این که قیمت تجهیزات مورد نیاز برای احداث متغیر می باشد و نمی توان قیمت ثابتی را با توجه به شرایط بازار برای آن ها در نظر گرفت بهتر است برای برآورد هزینه های مربوط به ساخت سردخانه با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید. 

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد به وجود بیاید این است که این امکان وجود دارد که بتوانید هزینه انرژی در سردخانه لبنیات را کاهش دهید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که استراتژی های در نظر گرفته شده برای کاهش هزینه عملیات در سردخانه لبنیات شامل بهینه سازی تنظیمات دما، ارتقاء تجهیزات تبرید، بهبود عایق، اجرای کنترل های روشنایی، بهینه سازی مدیریت موجودی و سرمایه گذاری در آموزش کارکنان می باشد. اجرای درست این استراتژی ها می تواند در کاهش هزینه ها تأثیرگذار باشد. 

انواع سردخانه لبنیات

سردخانه کانکسی و متحرک لبنیاتی

برای این که بتوانیم از فاسد شدن محصولات لبنیاتی جلوگیری کنیم و بتوانیم به راحتی آن ها را جا به جا کنیم از این سردخانه ها استفاده می کنیم. از این سردخانه ها به جای سازه های فلزی و کانتینر استفاده می شود.

سردخانه اتاقی (کوچک)

سردخانه های اتاقی را که در ابعاد، اندازه های کوچک طراحی و تولید می شوند و بیشترین استفاده را در هتل ها، رستوران ها، مغازه های معمولی و کوچک دارند.

سردخانه خامه

برای نگهداری خامه ها همان طور که قبلاً هم گفتیم به دمایی بین 8-12درجه ی سانتی گراد نیاز دارند و هم چنین برای کره گیری آن ها را باید به مدت 24 ساعت در دمای 6 درجه سلسیوس قرار داده شوند.

سردخانه شیرخام

شیر خام بعد از این که جمع آوری شدند باید بعد گذشت 2 الی 3 ساعت دمای آن به 4 درجه سانتی گراد برسد تا بتوانیم عملیات خنک سازی آن ها را با دستگاه های مخصوص انجام دهیم.

سردخانه پنیر

پنیر هم جزو محصولاتی می باشد که در انواع مختلف (پنیر پیتزا، پنیر سفید، پنیر خامه‌ ای و...) تولید می شود. در بیشتر موارد پنیر در بیشتر موارد پس از تولید سرد می‌ شود و در طول فرآوری نیازی به سرما ندارد. پس به طور کلی می توان گفت که مراحل تولید، دمای فرآوری، نگهداری و مدت زمان نگهداری پنیرها با توجه به نوع پنیر متفاوت می باشد. 

سردخانه ماست

تجهیزات در نظر گرفته شده برای خط تولید ماست به روش سنتی و صنعتی مشابه‌ یک دیگر می باشد. روش تولید مهم نیست ولی باید توجه داشته باشید که ابتدا شیر تا دمای ۴۲ یا ۴۵ درجه سلسیوس گرم شود. در نظر گرفتن این رنج دمایی تاثیر زیادی بر افزایش رشد باکتری‌ های مفید دارد. تنظیم دما هنگام فرآیند گرم کردن یا سرد کردن می تواند به صورت مستقیم بر روی کیفیت ماست تاثیر می‌ گذارد. کنترل و تنظیم دما برای گرم کردن در گرم‌ خانه انجام می‌ شود.

سردخانه کره

برای تولید کره سرما جزو پارامترهای تأثیرگذار می باشد. زمانی که قرار است فرآیند مربوط به کره گیری انجام شود نیاز است تا ظرف استوانه‌ ای مربوطه سرد نگه‌ داشته شود. توجه داشته باشید که بافت هر یک از این کره‌ ها با دیگری متفاوت می باشد به همین خاطر شرایط نگهداری متفاوتی دارند. نیاز است تا انتخاب سردخانه از نظر دمایی براساس نوع محصول انجام شود.

بهترین روش برای نگهداری محصولات لبنی در سردخانه لبنیات

نگهداری صحیح لبنیات در سردخانه های لبنیات برای حفظ کیفیت و ایمنی محصولات لبنی حیاتی است. در این بخش به بررسی برخی از بهترین روش ها برای نگهداری لبنیات در سردخانه خواهیم پرداخت.

  • کنترل دما: محصولات لبنی باید در دامنه دمایی استاندارد به صورت پایدار نگهداری شوند. نوسانات دما می تواند منجر به فساد و افت کیفیت شود.
  • کنترل رطوبت: محصولات لبنی باید در محیطی با سطح رطوبت کنترل شده نگهداری شوند. رطوبت بیش از حد می تواند منجر به رشد کپک شده در حالی که رطوبت کم می تواند باعث خشک شدن محصولات شود.
  • جریان هوا: محصولات لبنی باید در محلی با جریان هوای مناسب نگهداری شوند تا از ایجاد بو و رطوبت جلوگیری شود.
  • جداسازی: برای جلوگیری از انتقال آلودگی و گسترش باکتری ها محصولات لبنی باید جداگانه نگهداری شوند.
  • تمیز کردن منظم: مکان های نگهداری لبنیات باید به طور مرتب تمیز و ضد عفونی شوند تا از تجمع باکتری ها و کپک ها جلوگیری شود.
  • نظارت: محصولات لبنی باید به طور منظم از نظر کیفیت و ایمنی کنترل شوند.

در نتیجه حفظ و نگهداری مناسب محصولات لبنی برای حفظ کیفیت، ایمنی و سودآوری آن ها بسیار مهم است. تعریف و اجرای پروتکل‌ های حفظ و نگهداری دقیق، از جمله کنترل دما و رطوبت، بسته‌ بندی مناسب و آزمایش‌ های مکرر برای تولیدکنندگان مواد غذایی برای اطمینان از مطابقت محصولات با استانداردهای صنعت و الزامات قانونی مهم است.

علاوه بر این تولیدکنندگان باید روی فناوری و تجهیزات پیشرفته سرمایه‌ گذاری کنند تا فرآیند ذخیره ‌سازی و نگهداری را بهینه کرده و در عین حال ضایعات را کاهش داده و کارایی را افزایش دهند. با پیروی از این بهترین شیوه های صنعتی تولیدکنندگان محصولات لبنی می توانند از کیفیت و ایمنی محصولات خود اطمینان حاصل کرده و در عین حال خواسته های مصرف کنندگان را برآورده کرده و سودآوری را به حداکثر برسانند.

نگهداری شیر سرد و فراورده‌ های آن در سردخانه لبنیات چگونه انجام می شود؟

نگهداری لبنیات در سردخانه بالای صفر

دمای شیرهای خامی که تازه دوشیده اند در دام داری ها و مراکز جمع آوری شیر را باید طی 2-3 ساعت پس از دوشیده شدن باید با دستگاه سرما ساز دمای شیرها را تا 4 درجه سانتی گراد کاهش می دهد بعد باید آن ها را با مخزن هایی که عایق کاری شده اند به آن جا منتقل می کنند و آن ها را به کارخانه های شیر پاستوریزه و انجام فرآوری های شیر در همان دما نگهداری کرد. 

نگهداری شیر سرد و فراورده‌ های آن
شیر پاستوریزه باید حتماً دمای شیر پاستوریزه را به وسیله ی آب سرد کاهش دهیم. این کار را می توان با آب یخ، آب نمک سرد شده، دمای شیر را به دمای استاندارد (5 درجه سلسیوس) برساند و تا زمانی که باید در سردخانه ها بمانند و حتی هنگام پر کردن و بسته بندی باید این دما را حتماً حفظ کنند.
خامه دمایی که باید خامه ی پاستوریزه را نگهداری کرد 12-8 درجه سلسیوس آن ها را سرد کنیم و برای این که بتوانیم آن را دمای مناسب برسد باید آن را در دمای 6 درجه سلسیوس که رسید در همان دما نگهداری کنیم. این خامه ها را می توانید در دمای 5 درجه سلسیوس تا 7 روز نگهداری کنیم.
کره باید استوانه مربوط به فرآوری کره گیری را دائم سرد نگهداری کنیم کره بسته بندی شده را در گستره ی دمایی 0 تا 4 درجه سلسیوس و در گستره دمایی 15- تا 20- درجه سلسیوس بیشینه یک سال می‌ توان نگهداری کرد.
ماست برای این که بتوانیم ماست ها را سرد کنیم تا میزان اسیدی شدن ها را کاهش دهیم و پایداری آن ها را حفظ کنیم بسته بندی ماست ها در سردخانه ها باید آن ها را دمای کم و باید با تندی زیاد گردش هوا را انجام می دهند و تا سه هفته در دمای 5 درجه سلسیوس نگهداری کرد.
پنیر بعد از این که پنیر در کارخانه ها ساخته شدند به سرمازایی بعد از تولید پنیر نیاز داریم. در بعضی موارد پنیر نرم و تازه باید قبل از بسته بندی در یک سرمازای پیوسته سرد شدند و سپس آن ها را در سالن هایی که سرد هستند نگهداری می کنند.

نحوه نگهداری شیر یخ زده و فراورده‌ های آن در سردخانه لبنیات به چه صورتی می باشد؟

نگهداری شیر یخ زده و فراورده‌ های آن
شیر پاستوریزه یخ زده شیرهای خامی که دوشیده می شوند باید پیش از این که یخ بزنند. نیاز است تا آن ها را پاستوریزه و همگن کرد. شیرهای یخ زده را می توان در دمای 20- درجه سلسیوس تا 4 ماه قابلیت نگهداری دارند.
شیر پاستوریزه غلیظ یخ زده

شیرهای خامی که دوشیده می شوند باید پیش از این که یخ بزنند. نیاز است تا آن ها را پاستوریزه، همگن و تغلیظ کرد. این شیرها را می توان تا 10 ماه در دمای 20- درجه سلسیوس قابلیت نگهداری دارند.

پنیر یخ زده

پنیرهای سخت مانند چدار و امنتال را پس از یخ زده کردن می‌ توان در دمای 20- درجه سلسیوس بیشینه یک سال، بسته بندی‌ های کوچک پنیر نرم یخ زده شده (که بی درنگ یخ زده شده‌ اند) و پنیرهای رسیده با کپک یخ زده شده را نیز در دمای 20- درجه سلسیوس 6 ماه نگهداری کرد.

ماست یخ زده ماست هایی که با میوه، مواد خشک و سفت کننده پذیرفتنی را بعد از این که یخ زدند می‌ توان بیشینه در دمای 20- درجه سلسیوس 3 ماه نگهداری کرد.

مشخصات فنی سردخانه لبنیات

نوع سردخانه بالای صفر
نوع و ضخامت بدنه ساندویچ پنل نبوغ سرمایش 8 سانتی متری
نوع و ابعاد درب تعیین ابعاد به درخواست مشتری
نوع و توان کمپرسور برودتی کلترون تایلند 2.2 اسب
نوع و برند گاز مبرد فریون R22، ایسکون، دی وای، کالتون
نوع و توان اواپراتور آرشه کار، تک فاز 2 اسب تک فن 45
نوع و توان کندانسور حرارتی آرشه کار، تک فاز 2 اسب تک فن 50
نوع و میزان برق مصرفی تک فاز 11 آمپر
برند و ابعاد تابلو برق هیوندای کره 30*40
برند خط مایع دانفوس آلمان و کاستل ایتالیا
دمای ثابت سردخانه 2+
قطعات و لوازم استاندارد سردخانه ها چراغ روشنایی، ترمومتر، ترموستات، کابل کشی ها
مدت زمان تحویل کالا متغیر

تجهیزات سردخانه ها

کمپرسور

یکی از مهم ترین تجهیزاتی که در سیستم برودتی سردخانه ها نقش مهمی دارد کمپرسور می باشد که باعث حرکت مبرد و اختلاف فشار در مدار تبرید می شود. استفاده از کمپرسورها در ساخت سردخانه ها را باید با توجه به ظرفیت برودتی و رنج دمایی مخصوص از یکی از کمپرسورهای اسکرال، سیلندر پیستونی و اسکرو استفاده شود.

از کمپرسورهای اسکرال برای ظرفیت های برودتی کم مانند سردخانه های کوچک و رنج دمایی بالای صفر و از کمپرسورهای اسکرو بای ظرفیت های برودتی بالا و سردخانه‌ های صنعتی و رنج دمایی بالای صفر و زیر صفر و از کمپرسورهای سیلندر پیستونی برای ظرفیت‌ های پایین، متوسط و بالای برودتی و رنج دمایی بالای صفر و زیر صفر استفاده می‌ شود.کمپرسور سیلندر پیستونی به عنوان پرکاربردی ترین نوع کمپرسورها شناخته شده اند.

کمپرسورها را معمولاً در قسمت یونیت خارجی سردخانه ها نصب می شوند.

کندانسور

یکی از مهم ترین قسمت هایی که نقش بسیار مهمی در سیستم سرمایش سردخانه ها دارند کندانسور آن ها می باشد، که کندانسور وظیفه ی دفع حرارت بالای مبرد و تقطیر آن را انجام می دهد. محاسبه و طراحی دقیق کندانسور تأثیر بسیار مهمی در عملکرد و طول عمر سردخانه ها دارد. کندانسور در سردخانه می‌ تواند از نوع هوا خنک و یا آب خنک باشد.

اواپراتور

یکی از مهم ترین تجهیزاتی در قسمت اصلی سردخانه یعنی در داخل اتاقک سردخانه نصب می شود اواپراتور می باشد که وظیفه ی سرد کردن محیط داخلی اتاقک سردخانه برعهده ی اواپراتور می باشد. اواپراتور سردخانه از یک کویل فین و تیوب و فن آکسیال تشکیل شده است. فن ها که عملیات به حرکت در آوردن هوای محیط داخل سردخانه را برعهده دارند و این هوا را از روی کویل اواپراتور عبور می دهند و باعث افزایش راندمان اواپراتور و کوچک شدن توان برودتی مورد نیاز می‌ شود.

اواپراتورها دارای لوله ی تخلیه آب تقطیر شده می باشد و بر روی سطح کویل هستند. در اواپراتور سردخانه‌ های زیر صفر لوله درین مجهز به هیتر می‌ باشد تا آب در مسیر تخلیه یخ نزند و مسیر تخلیه بسته نشود. اواپراتورها بسته به ظرفیت سرمایشی و رنج دمایی مخصوص (زیر صفر و یا بالای صفر) مورد نیاز طراحی و تولید می‌ شود.

تابلو برق

تابلو برق های سردخانه ها را تحت عنوان کنترل کننده ها شناخته شده اند که در کیفیت عملکرد و افزایش طول عمر سردخانه ها نقش بسیار مهمی دارند. تابلو برق ها را در دو نوع  کلید کنتاکتوری و کنترل PLC طراحی و تولید می کنند. در تابلو برق نوع کلید کنتاکتوری کنترل سردخانه توسط مدار فرمان و در تابلو برق با کنترل PLC توسط پنل مخصوص انجام می‌ شود. تابلو برق ها از موتورهای الکتریکی سردخانه (کمپرسور و فن‌های اواپراتور و کندانسور) محفاظت می کنند.

تجهیزات مربوط به خط دهش

  • مافلر
  • اویل سپراتور
  • فیلتر روغن 

تجهیزات مربوط به خط مایع

  • فیلتر درایر
  • شیر برقی
  • چک ولو
  • شیر انبساط

تجهیزات مربوط به خط مکش

  • مایع شکن
  • پرشر سوئیچ
  • بال ولو
  • فیلتر درایر 

امکان طراحی و ساخت دیگر مدل های سردخانه صنعتی توسط صنایع برودتی ریما سرما برای شما فراهم شده است کافیست با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا همکاران ما بتوانند برای برآورد هزینه های مربوطه به شما کمک کنند.

سردخانه گوشت

سردخانه میوه

سردخانه خرما

سردخانه متحرک


  • بهترین دما برای نگهداری لبنیات چقدر است؟

    از دمای 0 الی 5+ درجه سانتی گراد 

  • نکات مهمی که باید در مورد خرید سردخانه لبنیات بدانید.

    توجه به پارامترهای مختلفی اعم از

    ابعاد و مدل سردخانه

    دمای نگهداری

    جنس کمپرسور و قدرت آن

    تجهیزات و یراق آلات و...

    ضروری و مورد نیاز می باشد.

  • بهترین دما برای نگهداری کره در بسته بندی های نفوذ ناپذیر چه دمایی می باشد؟

    دمای حدود 1 درجه الی 8- درجه سانتی گراد 

  • کمپرسور انتخابی برای نصب بر روی سرد خانه لبنیات چیست؟

    موتور کلترون تایلند 

  • قیمت سردخانه لبنیات چقدر است؟

    قیمت ها براساس مدل و ابعادی که مشتری سفارش می‌ دهد، برآورد می‌ شود.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
  • سید یزدان موسوی
    ممنون از شما عالی بود
تماس بگیرید